Instagram

Instagram

26 maj 2012

Bakom kulisserna del 2


Här skrev jag om hur det såg ut runt omkring när jag jobbade. Pressrum, fotoplatser och sådant smått och gott. När bilderna sen väl är tagna är det dags att mata in dem i datorn och fixa till dem innan de skickas hem till bildredaktören i Sverige. Det kan dock vara lite skillnad på bilden som kommer direkt ur kameran och den som dyker upp i tidningen eller på nätet. Visst använder vi feta linser för att komma så nära som möjligt. Men av någon anledning kommer man sällan så nära man vill. Ju mer zoom man har desto svårare blir det också att följa ett rörligt objekt genom det. Krävs träning och timeing och sitter inte alltid till 100%, speciellt nu på våren när man har använt mindre gluggar inomhus och inte är van. Jag skulle därför vilja avskriva myten om att man automatiskt får bättre bilder om man har bättre grejer. Det kan lika gärna bli tvärt om.

Här nedan har jag två exempel på originalbild och redigerad bild. En som krävde mycket beskärning för att bli så som jag hade tänkt ut från början, och en som bara behövde rätas upp lite.

Bilden redigerad och klar.

Originalbild från kameran med 600mm brännvidd och multiexponering.

Som ni ser är det lite skillnad på originalet och det färdiga resultatet. Ofta har jag en tänkt ut i förväg vad jag vill ha för slags bild. I det här fallet en ville jag ta en när man får med hela armtaget samtidigt som simmaren (Paul Biedermann) andas. Jag gjorde den sedan svartvit för att kunna dra i kontrasterna utan att det blir missfärgningar i bilden och för att få bättre kontrast mellan simmaren och vattnet.


Bilden redigerad och klar

Originalbilden från kameran med 600mm brännvidd.

I det här fallet låg jag kvar så länge det gick på simmaren (Simon Sjödin) för att få en tight bild som går att dra på stort om det skulle behövas. Det är i lägen som detta som det gäller att ha fokuspunken på rätt ställe och vara stadig på handen samtidigt som man hoppas att autofokusen hinner med. Det enda jag behövde göra med denna var att fixa till färgerna ge den lite kontrast och räta upp den. Därav den lilla beskärningen som är. När man rätar upp en bild vill man ju inte ha med det vita som blir utanför bilden, därför måste man tighta den lite också.

1 kommentar: