Instagram

Instagram

17 sep. 2011

Taksi


En ledig lördag i Istanbul. Det blev en tripp in till centrum, eller rättare sagt ett av alla centrum som finns för att besöka Hagia Sophia och Blå Moskén. Riktigt pampiga saker det där. Gick en guidad bandspelar-tur i Hagia Sophia först. Plupparna på kartan som visade var man ska hitta nästa lyssninsställe stämde dock inte så bra överens med verkligheten, men det gjorde ingenting för det var så mycket storslaget att titta på så det gjorde inget att man irrade runt lite extra.



Efter detta gick jag de dryga 200 m till den Blå Moskén där det för tillfället var böndetid och jag fick snällt sätta mig utanför och vänta en liten stund tills det var avklarat och besökarna kunde träda in i byggnaden igen. Inte heller denna fick några dåliga betyd på pampightsskalan.



För att sedan ta sig hem till hotellet igen tar man lämpligtvis en taxi. De flesta chaffisar är riktigt bra och förstår var man vill och tar en dit utan konstigheter, med undantag för den jag skrev om här. Nu har jag dock hittat en till förare som hamnat på min svartlista. Denna var inte av modellen med dåligt lokalsinne utan med sinner för bedrägeri. Taxametern stannar på 46,63 TL och jag lämnar fram en 50-lapp med tanken att han kan behålla resten. Han ta emot den och vänder sig fram för att stoppa den i kassan men vänder sig istället snabbt tillbaka och håller nu i en 5a (skickligt byte) och förklarar på turkiska att han fått fel, att jag gav honom en 5 och inte en 50-lapp. Jag ser förvånat på honom och tänker en sekund att det kanske jag gjort. Men kommer sen på att jag inte hade någon 5a i plånboken utan bara en 50 och två 20-lappar. Jag förklara för honom att jag gav honom 50 men han vill inte ge med sig. Jag upprepar återigen att jag gav honom 50 och inte hade någon 5a och han säger då att det är väl ok då. Inget kvitto kunde han ge mig heller det svinet.

Efter denna traumatiska upplevelse gjorde det sig gott med en bit äkta Tukisk kebab. Förbannat god var den som vanligt och jag kunde sedan knata tillbaka till hotellet mätt och glad igen. I morgon ringer jag nog min vän taxiföraren Göhzkan som jag ska leja för att köra mig till och ifrån morgondagens match mellan Galatasaray och Samsunspor. Honom kan man i alla fall lita på!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar