Instagram

Instagram

18 juni 2011

Nyhetsvärde


När jag var på matchen mellan IFK Göteborg och Djurgården i måndags tog jag inte allt för många i mitt tycke bra bilder. Det har varit bättre dagar för det. Då det var näst intill dött på den planhalvan där jag satt hade jag ganska mycket tid att titta mig omkring på läktarna och upptäckte något som kanske kunde vara bra att ta bild på. På andra sidan planen satt nämligen ett lakarn med texten "Martin Hansson jävla hora". Då det hade varit en del skriverier i tidningarna om just supportrar som trackar domare tänkte jag att det kunde vara bra att ha en sån bild i arkivet. Dagen efter var bilden i Sportbladet där den också dykt upp två gånger till i veckan. Artikeln handlade om att Djurgården inte kunde anmälas för texten för att rätt person inte lagt märke till den. Denna bild har således blivit min mest publicerade bild. En bild som jag bara tog i brist på annat. Men som jag har fått berättat för mig, man säljer inte bara bra bilder, utan vad som fastnar på dem.






Detta är ju inte den bilden man tror ska bli publicerad flera gånger, det vill man ha en bra bild till. Men den dystra sanningen är att när det kommer till nyhetsvärde finns det inga bra eller dåliga bilder, bara den innehåller något av värde.

En roligare nyhet som jag tror har stort nyhetsvärde i motorvärlden är att Richard Göransson tog hem andra heatet i dagens STCC-tävling i Göteborg. Det som gör detta extra intressant är att det var hans första tävling sedan han kraschade i Danmark där han fick frakturer på två ryggkotor. Vinst i comebacken alltså, betydligt mycket roligare läsning än supportrars hat mot domare och allt annat som rör sig på och på andra sidan av en fotbollsplan. Tjenaaa!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar