Instagram

Instagram

4 mars 2011

Ris och Ros


Det här med internet är en bra sak alltså. Speciellt i Sverige där det faktiskt funkar för det mesta. Undantagen är väl de gånger som man faktiskt måste ha det till att funka. I Portugal undrar man ibland om de vet vad internet är. Jag har en svajig uppkoppling på hotellet, finns dock endast tillgänglig i lobbyn och i baren/restaurangen om man har tur. På arenan där svenskorna nyss spöade skiten ur danskorna behövdes mer än tur.

När vi först kom dit var det första vi frågade om det fanns internet, tråd eller wifi. Det visste han inte, kanske trådbundet, varpå jag slängde upp telefonen och kollade läget på den trådlösa fronten. Det fanns ett helt eget för arenan! Det var nästan för bra för att vara sant. Det var dock lösenordsskyddat och han hade inte något lösenord, men han kunde ringa en som antagligen hade det. Några minuter innan halvlek kom han stolt gående med lösenordet. Till min och Majas stora lättnad funkade det och vi drog gång webbläsaren för att kolla hastigheten. Den var lika med 0. Nätverket var igång, men inte uppkopplingen till övriga världen. Vi fixade några bilder så vi hade något att skicka när det förhoppningsvis bar sig av. På vägen ut på planen talade vi bestämt om för mannen att lösenordet funkade, men att uppkopplingen till nätet måste vara avstängd av någon outgrundlig anledning. Han skulle kolla på det.

När vi efter matchen skuttade upp till pressläktaren, glada och nöjda över dagens match, så var vi inställda på att åka till hotellet för att skicka. Jag provade att ansluta FTPn utan resultat och vi började packa ihop. Innan vi skulle åka gjorde jag dock ett andra försök och kunde knappt tro mina ögon; Jag var ansluten! Det funkar skriker jag till Maja som snabbt slänger upp sin dator för att prova, jo då, det funkar. Jag börjar sända bilder... likaså Maja. Skillnaden var att att hennes kom iväg, inte mina. Uppkopplingen var borta igen, men bara på min dator, hennes skickade fortfarande med hela 3kb/s. Men tillslut gav även den upp och vi drog till hotellet och skickade resten.

Så stor ros till damerna och fett ris till Portugals tekniska utveckling och expertis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar